About

Marion Zilio is a theoretician, art critic and independent curator.

Doctor in Aesthetics, Science and Technology of Arts from the University of Paris 8 Vincennes-Saint-Denis, she is the author of Faceworld. Le visage au 21e siècle (PUF, 2018). She was a lecturer at the University of Paris 8 in the Art, Philosophy and Aesthetics Department and a visiting professor at the Tehran School of Cinema, where she led a seminar on criticism and contemporary art.
She has participated in several scientific collective works, but also in monographs and exhibition catalogues. As an art critic, she regularly collaborates with specialized journals and has co-founded several experimental criticism spaces.
As a curator, she has organized exhibitions in France and abroad for galleries, art centres, foundations and institutions, including Le lieu unique in Nantes (2018), the B’Chira Art Center in Tunisia (2018), Bandjoun Station in Cameroon (2017), Villa Arson in Nice (2017), Le Carrousel du Louvre (2015)… In 2016, she was appointed Artistic Director of the Young International Art Fair, where she worked in dialogue with the Marais Culture + network (Picasso Museum, National Archives, Museum of Arts and Crafts, Maison européenne de la photographie, Musée Cognacq-Jay, Cité Internationale des Arts).

Member of the Board of AICA France (Secretary-General adjunct)
Member of the administrative board of C-E-A / Association française des commissaires d’exposition
Member of the editorial board of the journal of contemporary art criticism – Possible


Marion Zilio est critique d’art et commissaire d’exposition indépendante.

Docteure en Esthétique, Sciences et Technologies des Arts de l’Université de Paris 8 Vincennes-Saint-Denis, elle est l’auteure de Faceworld. Le visage au 21e siècle (PUF, 2018). Elle a été enseignante  à l’Université de Paris 8 dans l’UFR Art, Philosophie et Esthétique et professeure invitée à l’École de Cinéma de Téhéran, afin d’animer un séminaire sur la critique et l’art contemporain.
Elle a participé à plusieurs ouvrages collectifs scientifiques, mais aussi à des monographies et des catalogues d’exposition. En tant que critique d’art, elle collabore régulièrement avec des revues spécialisées et a cofondé plusieurs espaces de critiques expérimentales.
Comme curatrice, elle a organisé des expositions en France et à l’étranger pour des galeries, des centres d’art, des fondations ou des institutions, parmi lesquels le lieu unique à Nantes (2018), le B’Chira Art Center en Tunisie (2018), Bandjoun Station au Cameroun (2017), la Villa Arson à Nice (2017), Le Carrousel du Louvre (2015)… En 2016, elle a été nommée directrice artistique des hors les murs de la Young International Art Fair, où elle travaillait en dialogue avec le réseau Marais Culture + (Musée Picasso, Archives nationales, Musée des arts et métiers, Maison européenne de la photographie, Musée Cognacq-Jay, Cité Internationale des Arts).

Membre du bureau de l’AICA France (secrétaire générale adjointe)
Membre du conseil administratif de C-E-A / Association française des commissaires d’exposition
Membre du comité de rédaction de la revue de critique d’art contemporain – Possible